mooijer-graphic-blog-5-seo-tips-optimaliseer-je-content-voor-de-zoekmachines

Gebruik jij nog wel eens een papieren telefoonboek of Gouden Gids? Wanneer het antwoord op deze vraag “ja” is, lees dan het onderzoek van RTL nieuws uit augustus 2012. Hieruit blijkt dat in 2012 80% van de mensen een papieren gids weggooit of niet raadpleegt. We zijn inmiddels zo’n 2 jaar verder en het gebruik van tablets en smartphones is niet meer te stoppen. In de tot nu toe laatste ‘mobile update’ van Emerce (januari 2013) is te zien hoe snel het gebruik van deze mobiele apparaten toeneemt. Gevolg: we gebruiken deze apparaten ook steeds meer voor al onze zoektochten.

Gebruik van zoekmachines

Dankzij de apps op tablets en smartphones is zoeken wel heel eenvoudig geworden. Je opent even een Google-, Bing- of Yahoo-app en voert in wat je zoekt. Dat Google daarbij de grootste is behoeft geen uitleg. En bedenk zelf maar wat jij doet wanneer je (de gegevens van) een bedrijf zoekt. Met je telefoon of tablet ben je vaak sneller dan wanneer je door een boek moet bladeren. Dus is het van belang dat je gevonden wordt op de voor jou relevante zoektermen (vaak ook zoekwoorden of keywords genoemd).

Hoe krijg je het dan zover dat je gevonden wordt?

Gevonden worden in de zoekmachines hangt af van veel factoren. Het optimaliseren van je vindbaarheid ken je mogelijk als SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie. SEO is een complexe materie, waarbij een drietal factoren oorspronkelijk van belang zijn:

  • Content: tekst en beeld
  • Technische SEO: de techniek achter je website
  • Linkbuilding: hoeveel links verwijzen er naar je website?

Op het eerste punt, de content, zal ik mij richten met 5 belangrijke tips. De content van je website is hetgeen waar je zelf de meeste invloed op hebt. Dus daarmee heb je ook direct zelf invloed op je posities in de zoekresultaten. Let wel: content bestrijkt een deel van de SEO-factoren en het goed op orde hebben van je content is geen garantie op een hoge positie.

Mijn 5 SEO tips:

1

Begin met een gedegen zoektermenonderzoek

Gevonden worden begint met het bepalen van de juiste zoektermen. Je ziet: ik gebruik bewust het woord “zoekterm”. Naar mijn mening geeft dit duidelijker weer dat het ook om meerdere woorden gaat dan wanneer je “zoekwoord” of “keyword” gebruikt. De kracht zit ‘m ook in de zogenaamde long tail, juist daar valt nog veel winst te halen voor (kleine) ondernemers. Na het bepalen van enkele zoektermen per pagina kun je (laten) uitzoeken hoe sterk de concurrentie is op deze zoektermen. Op basis hiervan kies je de zoekterm die je voor je pagina gaat inzetten.

2

Zorg voor goede URL’s

De URL is een van de eerste punten die Google afweegt. Want als een URL al aangeeft dat een pagina ergens over gaat, dan zal dat wel zo zijn. De URL is het adres van je website met de toevoeging van de pagina. In de meeste CMS-systemen kun je zelf de URL aanpassen. Hierbij geldt dat deze niet te lang moet zijn, en liefst wel de zoekterm voor die pagina bevat.

Dus niet: www.website.nl/p=103
Wel: www.website.nl/het-onderwerp-van-de-pagina

3

Zorg voor de goede paginatitel

Kort gezegd is de paginatitel liefst hetzelfde als de extensie in de URL: “het onderwerp van de pagina”. Voer deze in en sta er bij stil of de titel kort en krachtig genoeg is, maar ook of deze de lading dekt.

4

Zorg voor goede koppen (headers)

Om je tekst overzichtelijk, behapbaar en vooral scanbaar te maken, is een goede alineaverdeling van groot belang bij webteksten. En iedere alinea moet dan ook een kop (header) meekrijgen die weer duidelijk maakt waar de alinea over gaat. Dit maakt het voor de bezoeker direct duidelijk wat deze aan informatie kan vinden. Gebruik in tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, liefst niet in elke kop je zoekterm. Bedenk zelf maar hoe het overkomt als iedere kop op één pagina een bepaald woord of een combinatie van woorden herhaalt.

5

Gebruik de zoekterm op de juiste manier

Wanneer je jouw zoekterm hebt bepaald, prop dan je tekst niet vol met die woorden. Je tekst wordt er niet mooier van en loopt al gauw niet lekker. Uiteindelijk zal Google je ook afrekenen op deze zogenaamde keyword stuffing en kom je uiteindelijk juist lager in de zoekresultaten in plaats van hoger.

Bonustips:

Eigenlijk zijn 5 tips te weinig. Dus ik geef je er nog een paar bij, zonder deze verder toe te lichten:

  • Zet de ‘breadcrumbs’ aan voor je website
  • Geef je afbeeldingen de juiste titels en alt tekst mee
  • Koppel naar relevante pagina’s op je eigen website (interne links)
  • Koppel naar relevante pagina’s op andere websites (externe links)
  • Schrijf blogs, liefst op regelmatige basis en over onderwerpen uit jouw vakgebied

Pas jij al deze tips al toe of zie je nu kansen om nog wat te verbeteren op jouw website? Laat het hieronder weten. Vragen worden ook zeker beantwoord.

Cookies

Wij maken ook gebruik van analytische cookies om de website te blijven verbeteren. Maar hier hebben we jouw toestemming voor nodig. Klik hieronder op accepteren om deze toestemming te geven.