Ondanks dat steeds meer via de mail gaat, wordt nog steeds veel gebruikt gemaakt van briefpapier. Het voelt net wat bijzonderder voor je (potentiële) klant. In plaats van een mailtje, wordt er iets fysieks overhandigt. Maar dan moet het wel goed briefpapier zijn. Over het algemeen is briefpapier goed vormgegeven. Maar ben je zelf niet tevreden over je briefpapier of moet je nog het IBAN-nummer erop laten zetten? Dan heb ik 5 handige tips om tot goed briefpapier te komen.

1

Hou het simpel

Briefpapier is iets wat voornamelijk voor offertes en facturen wordt gebruikt. Op de voorkant komt de tekst met de benodigde informatie te staan. Zorg er daarom voor dat de voorkant rustig is. Want dan is niks wat de lezer van de inhoud afleidt.

2

Wel of niet de achterkant vormgeven?

Maar kan ik me dan wel uitleven op de achterkant van het briefpapier? Ja! De achterkant is een goed middel om je briefpapier op te laten vallen tussen een stapel papier. Probeer altijd het ontwerp dicht bij de huisstijl te houden. Leef je dus niet teveel uit. Zoek een goede weg tussen een simpel ontwerp en iets wat goed opvalt. Het is zonde om deze kant blanco te laten. Zeker als je bedenkt dat het maar om een kleine meerprijs gaat.

3

Contactgegevens

De voorkant van het briefpapier moet, zoals eerder gezegd, rustig blijven. Wat je zeker niet moet vergeten is dat je duidelijk je contactgegevens vermeld. Het is erg vervelend als mensen daar lang naar moeten zoeken. Onder de contact gegevens vallen:

  • Bedrijfsnaam
  • Telefoonnummer
  • Email adres
  • Website
  • KvK-nummer
  • BTW-nummer

Eventueel kun je ook nog deze gegevens vermelden:

  • Bank rekening nummer
  • Social Media

Gegevens als een bank rekeningnummer kun je later nog op de offerte/factuur printen.

mooijer-graphic-blog-5-tips-voor-goed-briefpapier
4

Printbaar

Zorg ervoor dat je veel ruimte overhoud om informatie kwijt te kunnen op je briefpapier. Zelf heb ik mijn briefpapier zo ontworpen dat ik veel ruimte over hou. Daarnaast kan ik het briefpapier gemakkelijk thuis door de printer halen. De vaste gegevens staan op het briefpapier gedrukt en de variabele print ik zelf. Het voordeel hiervan is dat ik ook andere teksten op het briefpapier kan printen.

5

Papiersoort

Een (potentiële) klant moet een goede indruk krijgen. Niet alleen door de vormgeving van het briefpapier, maar ook hoe het aanvoelt. De papierkeuze is hiervoor essentieel. Je kunt bij veel drukkers verschillende monsters aanvragen. Zo krijg je een idee welk papiersoort bij jou past. Veelal kies ik een wat zwaarder papiersoort. Dit voelt luxer en duurzamer aan.

Cookies

Wij maken ook gebruik van analytische cookies om de website te blijven verbeteren. Maar hier hebben we jouw toestemming voor nodig. Klik hieronder op accepteren om deze toestemming te geven.