mooijer-graphic-blog-hoe-zorg-je-voor-onbewuste-overtuiging

Laatst heb ik het boekje “Hoe pak je een oen zijn poen” besteld. Een leuk boekje met daarin voorbeelden over de psychologie van het overtuigen. Daarin staat en erg mooi voorbeeld die ik graag met jullie deel. Als je het eenmaal weet dan klinkt het zo logisch, maar hoe zorg je ervoor dat je iemand onbewust overtuigd?

Onderzoek

Wetenschappers van de universiteit in de Verenigde Staten hebben in 1980 een interessant onderzoek gedaan. Een groep studenten mocht een koptelefoon gaan testen. Ze kregen te horen dat ze wilden testen hoe de koptelefoon bleef zitten als de gebruiker in beweging was. De groep werd in 3en verdeeld. Tegen de eerste groep werd gezegd dat ze hard moesten ja knikken, de tweede groep moest nee schudden. De derde groep deed niks en was een controle groep. Gedurende test was er een radioprogramma te horen. Daarin werd popmuziek afgespeeld en een nepinterview. In dat interview was te horen dat het collegegeld van hun universiteit met bijna de helft werd verhoogt.

Uitkomst

Na afloop kregen de studenten een lijst met vragen. De belangrijkste vraag voor het onderzoek was wat ze het collegegeld vinden. En wat bleek nou. De studenten uit groep 2 vonden de verhoging belachelijk, zelfs het huidige collegegeld vonden ze 20% teveel. De groep studenten die hun hoofd stil mocht houden bleek niet beïnvloed te zijn door de radiotekst. Nu komt het bijzondere, de eerste groep studenten, vond de argumenten voor de verhoging heel acceptabel.

Onbewuste overtuiging

Door mensen onbewust ja te laten knikken weet je ze in een positieve stemming te krijgen. Daardoor heb je veel meer overtuigingskracht. Hoe kan je dit doen als je met een klant aan tafel zit? Laat ze met hun hoofd knikken en in een positieve stemming komen. Dit kan je doen door 5 vragen te stellen die altijd een positief antwoord opleveren. Wie onbewust ‘ja’ knikt, creëert zonder dat hij het weet een sfeer van overeenstemming.

Toegepast in bekende reclame

Ken je nog de reclame van Sony een aantal jaren geleden? Hierin werden een kwart miljoen stuiterballen in de straten van San Francisco naar beneden gegooid. Het idee was om de kleurkwaliteit van Sony’s tv’s te benadrukken. Maar het heeft nog een leuk effect. Onbewust gaat de kijker mijn zijn hoofd mee knikken, omdat hij de stuiterballen volgt. Op die manier word je als kijker in een positieve overeenstemming gebracht. Echt heel erg slim!

Wil je de bekende reclame nog eens zien?

Cookies

Wij maken ook gebruik van analytische cookies om de website te blijven verbeteren. Maar hier hebben we jouw toestemming voor nodig. Klik hieronder op accepteren om deze toestemming te geven.