De website wordt steeds een belangrijker onderdeel van de marketingstrategie van je bedrijf. Eigenlijk iedere leeftijd is tegenwoordig in het bezit van een internetverbinding, en daardoor is een website steeds interessanter. Helemaal om dat menig zoektocht begint bij zoekmachines of vergelijkingssites.

Maar waar staat je website eigenlijk binnen je marketingstrategie? Wanneer begin je na te denken over je website? Wat voor doel heb je daarvoor nodig? Is het een leadgenerator of doe je dat via andere kanalen? Kortom: Marketing en je website, hoe, wat waar?

In deze blog neem ik je mee van je bedrijfsdoelen tot je website en alles wat daar tussen zit.

Begin bij het stellen van bedrijfsdoelen

Waar je ook begint met marketing, alles start eerst met je bedrijfdoelen. Bedrijfsdoelen hebben niet alleen te maken met omzet, het heeft te maken met waar jij met je bedrijf naar toe wilt. Waar wil jij over vijf jaar staan? Wat is je ambitie? Wat moeten mensen over een aantal jaar over jouw bedrijf roepen?

Op basis van deze bedrijfsdoelen ga je marketingdoelen maken. Het makkelijkste is om te starten met het huidige en komende jaar. Denk na over:

  • Hoeveel omzet wil jij aan het eind van dit jaar hebben behaald?
  • Hoeveel omzet wil jij aan het eind van volgend jaar hebben behaald?

Door deze marketingdoelen kun jij namelijk je marketingstrategie bepalen. Stel je wil aan het einde van dit jaar een omzet hebben van 100.000 euro, terwijl je momenteel 50.000 euro omzet hebt behaald. Je weet dat je minimaal 30.000 euro nodig hebt uit nieuwe klanten (je verwacht dat de overige 20.000 euro uit het huidige bestand komt). Je marketingstrategie baseer je dus op het behalen van 30.000 euro voor het komende jaar uit nieuwe klanten. Met een gemiddelde omzet per klant van 2.500 euro weet je dus dat je 12 nieuwe klanten nodig hebt. Op deze manier kun je ook je doelen voor de volgende jaar berekenen.

Kies je marketingstrategie!

Op basis van deze marketingdoelen kun jij je marketingstrategie gaan bepalen. Maar hoe bepaal je dit nu eigenlijk? Het is tijd om jezelf 5 vragen te stellen:

1. Wie is je doelgroep?

Als je nieuwe klanten nodig hebt (in bovenstaand voorbeeld zijn dit er 12) dan is het goed om te weten uit welke doelgroep deze klanten dienen te komen. Je gaat op zoek naar die klantengroep die zo geïnteresseerd zijn in je oplossing dat ze daar veel geld voor over hebben. Ga dus niet op zoek naar diegene die jij kunt helpen met je oplossing, maar naar diegene die door jou geholpen wil worden.

Maak op basis van deze klantengroep een profiel op van je ideale klant. Beschrijf je klant door een roepnaam te verzinnen en te kijken naar de problemen, behoeften, de ambities, etc. dat de doelgroep heeft. Kijk waar jouw klant zich beweegt, waar zij hun kennis vandaan halen. Hierdoor krijg jij een goed beeld van je doelgroep. Op basis van dat profiel kun jij beter de volgende vragen beantwoorden.

2. Wat is je onweerstaanbare meerwaarde?

Wanneer jij weet wat je doelgroep is, kun je kijken naar wat jouw onweerstaanbare meerwaarde is voor je klanten. Jij lost immers een probleem/ behoefte op waar jouw klant tegen aanloopt. Wat is die meerwaarde voor jouw klant? Wat levert dat de klant op, in plaats van jou?

Een goede oefening hiervoor is om minstens drie voordelen op te schrijven voor de klant. Denk dus niet vanuit jou als aanbieder of het product/dienst dat je biedt, maar denk vanuit de klant en het voordeel dat jij levert aan zijn/ haar leven. Bedenk dus wat jouw oplossing onderaan de streep oplevert?

3. Waar is je klant te vinden?

De derde vraag die jij je moet stellen is waar jouw klant te vinden is. In je klantprofiel heb jij je klant beschreven en weet je waar je klant beweegt, waar zij hun kennis vandaan halen, etc.

Bij deze vraag ga je een stap dieper. Je gaat voor jezelf bekijken waar jij je klant kunt ontmoeten, waar jij met jouw klant de interactie aan kunt gaan. Denk daarbij ook hoe jouw klant op zoek gaat naar een oplossing voor het probleem/behoefte dat zij heeft. Gaan ze op zoek via hun netwerk, of start hun zoektocht via de zoekmachine? Zijn ze aanwezig op sociale media, of meer op fysieke bijeenkomsten bij netwerkclubs? Door antwoord te geven op deze vraag kun jij een keuze maken waarin jij je tijd wel en niet investeert.

4. Hoe ziet jouw klantreis eruit?

De derde vraag was erg belangrijk om je klantreis uit te stippelen. Het is goed om voor jezelf een beeld te maken hoe jij van een onbekende een klant gaat maken. De reis die de klant neemt tijdens dit proces noemen we de klantreis. Uiteraard is voor ieder bedrijf een klantreis anders, maar over het algemeen heb je de volgende fases:

  1. Eerste aanraking:
    Tijdens de eerste aanraking komt de klant voor het eerst in aanraking met jou. Via een van de marketingkanalen ziet of hoort een klant van jou. Het is de eerste bewuste aanraking met jou als bedrijf. De kanalen die jij bij de derde vraag hebt benoemd zijn vaak de kanalen waardoor een klant voor het eerst met jou in aanraking komt.
  2. Oriëntatiefase:
    Na de eerste aanraking is het de taak voor jou als ondernemer om je klant geïnteresseerd te maken in je meerwaarde. Je speelt in deze fase in op de problemen/behoefte van de klant, waardoor jij je klant kunt interesseren in je meerwaarde.
  3. Ervaringsfase (Gratis Weggever):
    De beste manier om mensen te overtuigen dat jij de juiste persoon op de juiste plaats bent is door het ze zelf te laten ervaren. Tijdens deze fase ga je jouw klant kennis laten maken met de meerwaarde die jij te bieden hebt. Dit doe je door een gratis weggever beschikbaar te stellen. Hierdoor verlaag je de drempel voor een klant om contact met jou op te nemen. Voorbeelden hiervan zijn een gratis adviesgesprek, een gratis workshop, gratis E-book of bijvoorbeeld de gratis websitecheck van de websitedokters.
  4. Vertrouwensfase:
    In de vertrouwensfase ga jij ervoor zorgen dat je klant vertrouwen krijgt dat datgene wat jij doet de oplossing is. In deze fase schrijf je bijvoorbeeld een offerte voor je klant. Maar vertrouwen wek je vaak door eerst een kleine opdracht of een kleine order neer te leggen. Deze fase wordt vaak over het hoofd gezien, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dit vaak een hele goede basis vormt voor een langdurige klantrelatie. Je klant ervaart namelijk hoe jij echt werkt en kan hierdoor meten wat jouw resultaten zijn.
  5. Orderfase:
    In de orderfase voer jij je hele order uit zoals jullie hebben afgesproken. Dit kunnen sessies zijn die jij als coach uitvoert, het leveren van een product (wat altijd een dienst is), het ontwerpen en opleveren van een website, etc. Het is goed om deze fase voor jezelf uit te schrijven, zodat jij helder richting je klant kunt communiceren wat zij in deze fase van jou kunnen verwachten.
  6. After sales:
    De laatste fase is niet de minste, de after sales wordt namelijk vaak vergeten bij bedrijven. Regelmatig contact onderhouden met je klanten zorgt ervoor dat jij je waarde blijft leveren, ook na de opdracht. Resulterend in klantbehoud, groei van de relatie en mond-tot-mondreclame. Door aan after sales te doen zorg je ervoor dat je klachten goed afhandelt en dat je klanten stimuleert voor een herhaalaankoop of een upgrade op de laatste aankoop aan te schaffen.

5. Hoe ga jij je geld verdienen?

De laatste vraag is niet de minste: Hoe ga jij geld verdienen? Met andere woorden ga je op zoek naar het meest geschikte verdienmodel dat past bij jouw bedrijf, jouw meerwaarde en jouw klant. Werkt bij jou een projectprijs het beste? Of kun je beter met een abonnement werken? Of ga je het doen via een online verdienmodel? Een tip: Uurtje-factuurtje wordt door veel klanten niet meer gewaardeerd! Ga op zoek naar het juiste verdienmodel voor jouw bedrijf!

Waar staat je website?

Op basis van bovenstaande 5 vragen heb jij keuzes gemaakt met betrekking tot je marketingstrategie. Wanneer je die keuzes hebt gemaakt is het tijd om te gaan kijken hoe je deze keuzes gaat uitwerken. En daar komt je website bij kijken! Want je kunt nu kijken waar jouw website staat binnen je marketingstrategie. In welke fase van je klantreis wordt je website interessant? En welke eisen heb jij met betrekking tot je marketing? Moet je website nieuwe klanten aantrekken? Of dient het juist als informatievoorziening voor bestaande klanten? Heb je behoefte aan leads die je face-to-face spreekt of verkoop je direct een product/dienst via je website?

Dit zijn zo maar een aantal vragen die jij je kunt stellen om te bepalen waar je website staat binnen je marketingstrategie. Op basis daarvan kun jij samen met je websitebouwer je website inrichten. Let erop dat je op je website vooral je klant centraal stelt. Praat dus niet in producten en diensten, maar praat in klantvoordelen!

En hoe is dat bij jou? Waar staat jouw website binnen de klantreis van jouw klant?

Cookies

Wij maken ook gebruik van analytische cookies om de website te blijven verbeteren. Maar hier hebben we jouw toestemming voor nodig. Klik hieronder op accepteren om deze toestemming te geven.